Oryginalny sterownik silnika

Oryginalny sterownik silnika

Obecnie komputery wyposażone są w różnego rodzaju elementy elektroniczne.

Sterowanie wieloma elementami naszych samochodów odbywa się cyfrowo, nasze deski rozdzielcze naszpikowane są obecnie różnego rodzaju wyświetlaczami. Możemy sterować przykładowo klimatyzacją, czy też szybami i lusterkami. Jednak elektronika w naszych silnikach obecna jest już od wielu lat. Zasadniczo sterownik silnika kontroluje wtrysk paliwa, a w silnikach benzynowych, czas zapłonu iskry do jej zapłonu. Określa pozycję wewnętrznych elementów silnika za pomocą czujnika położenia wału korbowego, dzięki czemu wtryskiwacze i układ zapłonowy są uruchamiane dokładnie we właściwym czasie. Silnik samochodu spala mieszankę paliwa i powietrza, stosunek powietrza do paliwa musi być odpowiedni aby zapewnić silnikowi odpowiednią moc. Silniki kontrolowały niegdyś ilość i proporcje mieszanki za pomocą mechanicznego gaźnika, który posiadał wiele dysz o stałej średnicy.

Obecnie mieszanka paliwa jest ściśle kontrolowana, dzięki temu można bardzo dokładnie kontrolować spalanie.

Dzięki temu możemy osiągnąć maksymalną moc, przy optymalnym wykorzystaniu paliwa. Obecnie sterownik silnika ma za zadanie sterowanie wtryskiem paliwa, zapłonem i urządzeniami pomocniczymi silnika za pomocą zapisanych cyfrowo równań i tabel numerycznych, a nie za pomocą przyrządów analogowych jak kiedyś. Jednostka sterująca zbiera różnego rodzaju informacje o naszym silniku za pomocą wielu różnych czujników. Mogą być to takie dane jak temperatura płynu chłodzącego, temperatura powietrza, temperatura paliwa, jakość paliwa i mieszanki, ciśnienie powietrza. Oryginalny sterownik silnika

W czasie przyśpieszania silnik będzie wymagał zwiększenia ilości mieszanki.

Ze względu na charakterystykę spalania stosowanych paliw, wymaga to również zmiany stosunku tej mieszaniny. Po naciśnięciu pedału gazu klapa przepustnicy otworzy się, aby wpuścić więcej powietrza do silnika. Wzrost przepływu powietrza do silnika jest mierzony przez czujnik przepływu powietrza, dzięki czemu komputer może zmienić ilość wtryskiwanego paliwa, utrzymując optymalne proporcje mieszanki. W przypadku kiedy wciskamy pedał gazu, do silnika trafia bogata mieszanka, jednak w przypadku usterki do komory może trafiać uboższa mieszanka, przez co będziemy mogli odczuć spadek mocy. Dodatkowo komputer sprawdza także temperaturę, trzeba bowiem pamiętać że od temperatury może zależeć prędkość spalania mieszanki, dlatego też sterownik silnika będzie musiał uwzględniać także ten czynnik. Kiedyś dopływ powietrza do komory spalania był regulowany mechanicznie, jednak nie było to idealne rozwiązanie. Tego rodzaju przepustnice wymagały bowiem częstych regulacji. Duża ilość czujników w komorze silnika sprawia że jednostka sterująca zbiera bardzo wiele informacji. Dzięki temu możliwe jest wczesne wykrycie różnego rodzaju usterek takich jak spadek ciśnienia. Może się także przydarzyć że uszkodzeniu ulegnie sam komputer silnika, wówczas trzeba wymienić go na oryginalny sterownik silnika, będzie on bowiem specjalnie zaprogramowany do naszego modelu samochodu i rodzaju silnika. Wymieniając jednostkę sterującą naszego silnika trzeba pamiętać o tym aby wybrać model taki sam jak nasz stary sterownik. Jeżeli poszukujemy sterownika do naszego samochodu warto odwiedzić naszą stronę.